onsdag 28 november 2012

Är det okej?

Kollade nyss på tv3 dokumentär eller vad det heter, där tog de iallafall upp om bland annat hur länge det anses vara okej att amma sina barn. Jag har ju inga barn själv men anser att oavsett om man har barn eller inte så har man all rätt att tycka till. Problemet är bara, vad tycker jag? Alltså jag har inte alls forskat något i ämnet om huruvida och i vilken grad det är bra repektive mindre bra att amma under lång tid för vissa saker. Sjukdomar och så vidare. Egentligen anser jag att det är upp till var och en hur man väljer att göra. Och jag vet inte om det är för att det är så sällan, eller kanske aldrig, som man ser någon amma sitt barn som är flera år gammal som man anser att det är "märkligt". I programmet ammade den mamman sin dotter som är fem år och hon hade satt en maxgräns på åtta år. Alltså vad tycker ni om detta?

Jag blev lite äcklad när ungen säger "mamma kan jag få tutte?" och mamman svara javisst och tar barnet till sig, drar upp tröjan och barnet börjar snutta. Men samtidigt, för den mamman var det ju så naturligt och hon hade ju bra svar på frågorna. Men ändå, jag vet inte.

Det är ju verkligen ett ämne som kan skapa debatt, och eftersom ni som läser min blogg är så dåliga på att kommentera kanske ni kan tycka någonting nu i alla fall? Skriv något, vad som helst, det räcker med ett hej eller gärna något mer, men skriv!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Rent spontant hade jag velat svara "barn får tänder av en anledning, känns naturligt att de ska börja tugga."! Men efter att läst finest.se/lillaamanda och hennes inlägg i ämnet (även första kommentaren till hennes inlägg) så får jag kanske tänka om lite.
Jag mår lite dåligt när jag tänker på folk som ammar så länge, men det är nog bara för att det är ovant.
Rätt eller fel? Vet ej:)
Frulizafiza